Pages

Jom click! Help me buy Aqeel new clothes and toys ;-)

Daisypath Anniversary tickers

26 March 2012

My grille

Dah siap dah grill kitorang...hmm... Okla kot. Sendiri pilih sendiri pasrah la betul tak? Lagipun kang kalau dah pasang langsir nanti takde nye orang nak heran tengok grille. Baik punye ayat sedapkan ati kuikuikui. Padahal sapa tah yang sibuk sangat pasal design grill dia itulah inilah tah :P. Awal-awal masuk rumah memang sibuk je survey sana survey sini tengok cari design yang berkenan. Tengokla 3-4 bulan lagi kuarla soalan "Grille? Apa tu grille?" Hahaha.

Memula masa kitorang nak pasang grille ni, kitorang mintak quotation untuk grille jenis wrought iron powder coated. Sebab aku testing-testing rumah jiran akunye grille, grille powder coated dia sungguh gagah perkasa dan cantik. Tapi tiba tang budget tu yang buat kitorang cancel tu. Haha kontraktor quote RM5500 for whole house. So tukar la kepada jenis yang biasa. Tah ape name ek tapi the common one la..metal biasa. Yang grill metal biasa ni for whole house RM2500. Okeylaaa..save more than half. Of coursela kalau ada budget sapo taknak yang powder coated tuuu...Ini yang balance RM3k tu bolehla aku spend on other important stuff kan.

Grille pun ada macam-macam jenis tapi aku tak terer la jenis-jenis grille ni, yang aku tau most common wrought iron dengan yang biasa punya la yang macam aku punye ni. Powder coated ni proses melapisi besi ke aluminium ke dengan finishing kering. Adala proses-proses nya aku pun tak begitu pasti macam mana. Pilihan pulak samada besi biasa dipowder coat kan ataupun wrought iron dipowder coat. Harga kalau wrought iron mahal lagi la. Satu lagi jenis grill lagi mahal adalah stainless steel. Harga dia aku tak tanya la kat kontraktor, tak sanggup nak pengsan 80 kali.

Contoh grille wrought iron, senang je nak cam kalau grill jenis wrought iron ni, selalu nya design bunga-bunga berwarna and kaler basic dia bronze.



Yang ni pulak grill yang telah dipowder coat, kalau melalui pembacaan dari blog ni, katanya metal biasa yang dipowder coat. Tak silap aku, kontraktor aku bagitau, warna powder coat ni boleh pilih ikut suka. Kalau salah tolong betulkan okeh...

Yang bawah ni pulak jenis stainless steel. Paling gagah perkasa antara semua jenis grille I assume. 



So kat bawah inilah dia grille kami yang dicabut daun-daunnya diganti dengan design butterfly kata kontraktor kitorang. Aku ingat bunga sebab tengok dari jauh rumah jiran punya grille macam bunga, rupanya betulla rama-rama rupanya. Ada yang lepas ni umah aku jadi taska sebab dalam kepala otak ni duk terbayanggg je nak cat reramas itu kehkehkeh.









Pesanan untuk diri sendiri, dah tau grille warne putih rajin-rajinkan la mengelap ye kalau dah nampak berabuk ke kotor ke. Kalau dibiarkan nanti orang salah sangke umah tinggal. 

Tatatatitititututuuu...

~Wanie~

2 comments:

  1. apsal xde komen kt sini? nk komen la. baru la suwet je ada rerama tu. klo yg daun tu...memula tgk cam..errmm...erkkk...dauh ehh???hurrmmm... (hehehe...kini tidak lagi..kini rerama..:P)

    ReplyDelete
  2. hehe daun tu huduh kan..terus terang jela..huduh kan..itu bukanlah daun idaman hati tapi sekarang dalam hati ada taman sebab kat grill ada rame2.

    ReplyDelete