Pages

Jom click! Help me buy Aqeel new clothes and toys ;-)

Daisypath Anniversary tickers

04 May 2012

Ikea Mirror

Cermin Ikea ni aku beli kunun-kunun nak susun secara melintang dekat dining area beberapa lapis bagi ruangan nampak luas. Maksudnye kene drill la banyak lubang dekat wallpaper aku tu sebab cermin jenis ni setiap penjuru kena letak skru..uishhh..bile pikir2 balik, dahla ni first time nak try pasang cermin ni, kang nak adjust lagi, salah2 lagi, abishla wallpaper aku. Dahla dah kopak, kalau salah kang mesti berlubang-lubang la aku nye wallpaper mane de fulus nak ganti baru. Huwaa..tidakkk, mak tak sanggup. Lihat gambarajah di bawah, untuk 9 keping cermin ni, berapa lubang kene tebuk (bulatan merah)? 16 nok...Kalau susun dekat dinding panjang tu, aku berkira-kira nak letak 16 keping cermin, dah bape puluh lubang kena tebuk tupai tu..


Jadinyer...aku mengambil keputusan untuk memasang cermin ni di dinding kosong menghala ke dapur. Memandang kat situ takde apa nak letak lagi pun, patutnye nak letak meja laci macam kat bawah ni (cantik kan?), tapi kene menabung dulu. So daripada dibiarkan kosong, biarla aku letak cermin Ikea nih je dulu.

Kesian tengok hubby pasang cermin ni sebab memule tu salah cara rupanya, kitorang guna satu cermin je buat ukur lubang-lubang, memang la susah gila nak adjust2 susun sampai sumpit2 la bucu cermin tu. Rupanya cara yang betul;

1) Ukur dan tanda keempat-empat penjuru cermin 1
2) Drill lubang ikut cermin 1 yang nak dipasang
3) Bila 4 lubang untuk setiap penjuru cermin dah tebuk, terus pasang cermin 1

Ulang 3 langkah di atas untuk cermin 2,3 dan seterusnye...



Belah kanan kiri dinding menghala ke dapur ni kosong..sebelah dah taruk cermin, sebelah lagi ingat nak tampal frame banyak-banyak macam kat bawah ni. Berseri sikit dinding tuh...Gambar kene black and white, baru la ala-ala dramatic kan. Chewahhh..puii


Oh ye, langsir Jakel dah datang pasang semalam, review akan menyusul kemudian. Sekian... 
Tatatitutut..

~Wanie~

6 comments:

  1. yeayy!!..ada byk ceromin. sonang aku nk mekap nyah~...i loikee...ngehngehngeh

    ReplyDelete
  2. Banyak ape..ni je cermin dlm umah, amacam maimok? Mau sponsor cermin pule?

    ReplyDelete
  3. cermin ikea ni la yg aku nak suami aku beli, tapi dia tak kasi. giler frust aku T.T

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha tensiii woo pasang cermin nih..stok bepeluh sebaldi punye. Ada lagi satu jenis yang hexagon tu lagi lawa gile tapi mahal la pulak, trus kensel, masok wishlist je kot2 maimok nk sponsor hehehehhe

      Delete
  4. Salam tuan blog, nak tumpang iklan sikit ye...

    Pemasangan Shower Water Heater / Drill @ Tebuk lubang Skru dinding konkrit, dinding jubin, pemasangan bracket TV, PEmasangan kipas siling, kipas dinding, pelbagai jenis lampu, pasang frame, cermin, rak dinding dan sebagainya.... Untuk Kawasan Putrajaya dan area bersebelahan dengannya...

    Sila lihat blogspot saya untuk info lanjut: http://shower-heater.blogspot.com
    atau boleh hubungi saya terus di 0176431977 (Call / sms / WhatsApp)

    ReplyDelete