Pages

Jom click! Help me buy Aqeel new clothes and toys ;-)

Daisypath Anniversary tickers

04 April 2012

Dah cat tak menjadi, wallpaper la pulak...

Oleh kerana dinding hall aku dah azab dibuat oleh aku sendiri, apa lagi yang aku boleh buat selain kikis dan mengecat semula? Hoho memang rajin bebenor la aku ni nak mengikis kan, memang tak laa..Jadiknye apa lagi alternative..Wallpaper jela..Dengan segera kelmarin zasss aku terus pergi Plaza Perabot kat seksyen 7, Shah Alam untuk survey-survey wallpaper. Eh bukan survey lagi, terus beli. :P Tak nyempat nyempat fomfuan nih. Aku beli wallpaper dekat kedai tingkat bawah, kanan sekali dekat dengan tangga. Kedai kecik je sebab ni branch je, kalo ikut resit nama kedai Moonlight Home Furniture, alamat dekat Medan Makan Taman Bukit Teratai, Ampang. Ada la beberapa katalog, tak berapa banyak tapi untuk aku cukupla pilihan yang ada sebab lagi banyak choice lagi penin aku nak pilih. Lagipun aku bukan nak yang mahal-mahal pun, cukupla untuk cover balik cat aku yang tak menjadik tu.

Tup-tup semalam orang kedai tu dah call aku, orang yang nak pasang wallpaper  nak datang semalam jugak. Wahhh ini sudah bagus. Lagi la tak sabar-sabar aku nak tengok hasil penutupan kan. Orang wallpaper yang datang ada 3 orang, 3-3 melayu. Abang-abang wallpaper tu kata, cat macam aku buat ni bukannya tak cantik, tapi orang selalu buat dekat dinding yang keluasan dia kecik contohnya macam belakang tv ke. Disebabkan aku ni mengecat sepanjang-panjang hall pastu main buat je ikut suke, hambek jela akibatnye. Sayang je cat cantik-cantik, mahal-mahal, aku mensia-siakan je. Eh takmo ingatla dah lepas. Tapi tringat jugak sebab terbang RM300. T__T

Kali ni aku pilih warna beige. Aku takmo dah warna-warna garang ke hape ke. Yang penting aku nak warna selamat. Aku takmo nanti kaler pulak jadi isu. Sofa tak match la, tv tak match la, lantai tak match la. Gedik btol sume nak match. *Dipersilekan la lempang aku laju-laju*. Bile pasang memang nampak betul-betul kaler lighhhttt beige. Ape-ape jela, janji tak sakit mate aku tengok pastu ada rupe bunge-bunge sikit dah okla tu untuk aku. Bagi aku dah cantik la ni sebab dah cover aku punyer painting abstrak tu kan. Kuikuikui. Tu la..dalam pada kata penin nak buat pilihan nak cat ke nak wallpaper, skarang hambik! Due-due aku dah rase. Sapa punye salah. Aku jugakkk.

 Dalam proses memotong-motong wallpaper

Proses pemasangan bermula, start dari tengah baru ke kanan dan kiri

Ini design yang aku pilih bunges-bunges sekuntums-sekuntums, background bunge2 tu ada horizontal lines yang timbul2




Barula kene dengan cat putih kan kan...takla kontra sangat. Aku pilih yang tak kontra sangat sebab nak buat langsir yang ada corak-corak sikit, biarla dinding simple..

Satu tips daripade orang wallpaper tu, kalau bila dah pasang wallpaper, kan kekadang ada gam macam terbanyak berkumpul kat satu-satu tempat, jadi cam ada bonjolan. Kite jangan gatal tangan pi picit-picit tempat tu, nanti bile wallpaper kering, dia akan stay macam mana kite picit tu. Lebih baik biarkan gam tu kering sendiri, nanti dia akan rata sendiri cuma ambik masa sikit la sebab gam tu tebal.

~Wanie~

10 comments:

  1. wow trus cntik..nmpk mcm hotel dh..hmm agak besar wall u ni..agknye betul jgk kata abg wallpaper tu

    ReplyDelete
  2. haah fainie..sy pun baru terfikir, kalau dinding kecik mesti kite leh focus and buat betul2 cantik2 guna nippon momento tu..tu sebab cat tu pun jual seliter2 je kan

    ReplyDelete
  3. woowww...kerlassszzzzz gitewww. mak suka nyahh!! heheehe :p

    ReplyDelete
  4. Maimok...maimok..pegi bukak akaun blogger cepat haha biar ada identity sikit

    ReplyDelete
  5. bape ek kos wallpaper ni sekali pemasangan? sb dinding umah awk ni lebih kurang je dgn umah sy....jenis memanjang gitu.....

    ReplyDelete
  6. Aanie..total harge untuk dinding yang panjangnye 35 kaki adalah RM1450..Korean wallpaper, guna 3 setengah rolls aanie.

    ReplyDelete
  7. sangat cantik..br puas hati..ni wrna hijau2 cket kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam musliza..warna wallpaper ni putih, takde nampak hijau2 pon..tak bole bagi anak main pencil colour hahaha

      Delete
  8. upah pasang wallpaper brapa untuk 3 setengah roll?

    ReplyDelete