Pages

Jom click! Help me buy Aqeel new clothes and toys ;-)

Lilypie - Third Birthday

14 September 2012

Nak dot dot dot!

Aqeel sekarang dah pandai cakap satu dua  perkataan. Yang Aqeel bercakap tapi aku langsung tak paham dan tak dapat tangkap tu banyakla.

Antara yang dah boleh sebut dan aku paham:

Mama
Papa
Susuk = Susu
Tuk
Bik = Ambik
Aie = Air
Oto = Motor
Car
Kek = Cat
Nak
Opok = Keropok

Perkataan atas ni semua dia reti sebut satu-satu je. Ada satu benda je bila dia nak dia pandai sebut dua perkataan, "Nak dot dot dot"...Tapi tapi tapi...bila dia sebut tu mau buntang bijik mata makcik pakcik, siap korek taik telinga lagi nak bagi clear betul ke salah dengar Aqeel sebut benda ni. Apakah dia?

Jeng jeng jengggg...
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

"Nak pepek"

Hahaha aku tak gile ok nak ajar anak aku yang bukan-bukan.
Pepek tu adalah kerepek.
 
Kalau pergi kedai biasa memang aku angkut Aqeel dengan bibik sekali, diorang duduk dalam kereta. Bila masuk je dalam kereta, nampak apa benda pon dalam plastik mesti Aqeel sebut "Nak pepekkk". Tak kira la apa bendenya pon. Maksudnya nak jajan la tu.
 
Aku sampai cakap kat bibik jangan duk sebut kerepek2 lagi, cakap keropok je. Tak kira la benda tu kerepek pon, ajarkan keropok je. Lain-lain tu nanti dia dah pandai sikit nanti betulkan la balik. 
 
Dahla orang ingat aku salah asuh budak tonet tu. Asalnya pon sebab Aqeel suka sangat and asyik tunjuk kerepek pisang. Jadi bila dia nak tu, saja2 la tanye "Aqeel nak kerepek ke?" Tu yang dia tau asal jajan je "pepek". Kikikikikiki.

Kalau apaknye yang sebut aku tak heranla sangat kuikuikui.

Si budak tonet


 Tatatattatatattatattatata...

~Wanie~

2 comments:

  1. mama fatt,nak.......dot..dot..dotttt...!! hahaha! aqeeeeeeellllll!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Culafattt give me dot dot dot hahaha

      Delete